رهبری و حجاب
مقام معظم رهبری در مورد حجاب و عفاف فرمودند : جایگاه زن و نوع حضور او در جامعه اسلامی، یکی از مسائل مهمی است که حتی در تعیین سرنوشت جامعه نقش ایفا می کند.
به گزارش روابط عمومی استانداری بوشهر ؛ حضرت آیت ا... سیدعلی خامنه ای درباره حجاب و عفاف زنان فرمودند، جایگاه زن و نوع حضور او در جامعه اسلامی، یکی از مسائل مهمی است که حتی در تعیین سرنوشت جامعه نقش ایفا می کند. از همین رو دین اسلام به عنوان کامل ترین ادیان به این موضوع توجه خاصی داشته و احکام و دستورات روشنی در مورد چگونگی حضور زن در اجتماع و اهمیت حجاب برای وی صادر کرده است.
رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند : از دیدگاه اسلام حفظ عفت و پاکدامنی زنان نقش تعیین کننده ای در سالم سازی جامعه اسلامی دارد و حتی حفظ جایگاه و منزلت زن به حفظ حجاب و عفت او برمی گردد. در نقطه مقابل یکی از راههای اساسی دشمن جهت ضربه زدن به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، ترویج و حمایت از بی بندوباری و مقابله با حجاب و عفاف است.
وی تصریح کردند : از روزهای اولیه هجوم استعمارگران اروپایی به ممالک اسلامی این حربه برای ضربه زدن به اسلام مورد استفاده قرار گرفته است. در شرایط کنونی نیز دشمن با انواع روشها اعم از راه اندازی شبکه های مبتذل ماهواره ای، ساختن سی دی های مستهجن و ترویج آنها در سطح جامعه، قاچاق مواد الکلی، تبلیغ و ترویج پارتی های مختلط دختران و پسران، حمایت از جریانات فمنیستی و... قصد دارد تا ضمن مقابله با اعتقادات اسلامی و به ابتذال کشاندن جوانان، جامعه ایران را سرگرم مسائل بی ارزش کرده و آن را از دستیابی به آرمانهای خود باز دارد. مقام معظم رهبری در بسیاری از دیدارهایی که با جوانان داشته اند به نوعی به این تهدید اشاره نموده و در جایی می فرمایند: «جوانان ایران اسلامی بدانند که استکبار برای بیرون راندن آنها از صحنه این مبارزه ای که در آن، فتح و پیروزی حتما نصیب ملتهاست و لاغیر، مشغول پول خرج کردن و طراحی انواع نقشه هاست.
مقام معظم رهبری گفتند : هدف این نقشه ها، شما جوانان مؤمن و انقلابی و شجاعی هستید که ایستاده اید، تا هدفهای انقلاب و امامتان را تا آخرین رقم به تحقق برسانید و هر مانعی را از سر این راه بردارید. هر حرکتی که منجر به این بشود که نسل جوان احساس کند باید از صحنه مقاومت کناره بگیرد، این حرکت، باواسطه یا بی واسطه، مربوط به امریکا و نظام استکباری است؛ این یک معیار کلی است. هر کاری که در کشورهای دیگر کردند، این جا هم می خواهند بکنند: سرگرم کردن جوانان به مسائل جنسی، سرگرم کردن جوانان به مسائل شخصی، آلوده کردن جوانان به مواد مخدر و مسکر، منحرف کردن ذهن جوانان از آرمانهای انقلابی و اهداف اصلی، متوجه کردن آنها به اهداف کوچک و جزیی و صنفی و امثال اینها، متزلزل کردن ایمان نسل جوان به اسلام، متزلزل کردن ایمان نسل جوان به اصول انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و حتی به امام، و نیز هر چیزی که در راه این مبارزه ی عظیم به کار گرفته می شود و وجودش لازم است، آن را در چشم نسل جوان، بی رنگ و بی اثر و بی فایده و مهمل جلوه دادن.
ایشان تأکید کردند : اگر شما جایی چیزی در این مضمونها دیدید، در کتابی خواندید، در رمان ترجمه شده یا نوشته شده ای مطالعه کردید، در مقاله ترجمه شده ای یا در شعر و یا در فلسفه بافی مشاهده کردید، حتی در تظاهرات به اصطلاح جسورانه و پرخشمی چیزی از این قبیل دیدید، آن را متهم کنید؛ بدانید که تصادفی نیست؛ بدانید که امریکا از شما می ترسد.» (حدیث ولایت، ج 8)با وجود هشدارهای مکرر معظم له در این باره، اما این حقیقت تلخ وجود دارد که در جامعه کنونی ما از دو سو ارزش حجاب و عفاف مورد حمله قرار گرفته است: از یک طرف مظاهر بی حجابی و بی عفتی گسترش یافته و از طرف دیگر جریانات غربگرای مدعی حقوق زنان (فمنیست ها) با علم کردن ادعای طرفداری از حقوق زن، سعی می کنند دیدگاه لیبرالی غرب در مورد زنان را بر افکار عمومی جامعه غالب کنند. در حالیکه فمنیسم خود پوششی بر استفاده ابزاری از زنان است و بدون اینکه به جوانب حقیقی شخصیت زن توجه داشته باشد و تنزل دادن مقام زن به بهره کشی جنسی توسط غرب را زیر سئوال ببرد، به دنبال مطرح کردن بیشتر آن در اجتماع آن هم با همان ویژگی مورد نظر لیبرالیسم است. از دیدگاه رهبری «در حقیقت، نهضت دفاع از زنان در غرب، یک حرکت دستپاچه، یک حرکت بیمنطق، یک حرکت مبتنی بر جهالت، بدون تکیه به سنّتهای الهی و بدون تکیه به فطرت و طینت زن و مرد بود که در نهایت به ضرر همه تمام شد؛ هم به ضرر زنان، هم به ضرر مردان، و بیشتر به ضرر زنان. این قابل تقلید نیست. این فرهنگی نیست که در کشور اسلامی کسی به آن نگاه کند و بخواهد از آن چیزی یاد بگیرد؛ این را باید طرد کرد.» (30/7/76) این حرکت به مراتب خطرناکتر از گسترش نمودهای بی حجابی است؛ چرا که به صورت پایه ای دیدگاه اسلام در مورد چگونگی حاضر شدن زن در اجتماع را به چالش می کشد. از این رو باید علاوه بر تبلیغ دیدگاه اسلام در مورد اهمیت حجاب و عفاف، ادعاهای پوچ جریانات غربگرا را نیز پاسخ داد.
نظریه پرداز بزرگ نظام جمهوری اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با شناخت نسبت به اهمیت موضوع، مباحث کارشناسی و عالمانه مفیدی در مورد نگاه اسلام به جایگاه زن و لزوم حفظ حجاب و عفاف، دارند که ضروری است جهت دفاع از دیدگاه اسلام در این باره به بیانات معظم له توجه نمود:الف) نقد نگاه غرب به موضوع زن:یکی از مباحث اساسی مقام معظم رهبری پیرامون جایگاه زن، نقد نگاه غرب و آشکار کردن ظلم های مدعیان کنونی دفاع از حقوق زن نسبت به زنان است.
وی فرمودند : اسلام نگاه بسیار پیشرفته ای به جایگاه زنان دارد و اتفاقا این غرب است که با نگاه ابزاری به زن و سوء استفاده از آن مقام و موقعیت وی را تنزل داده است:«دنیای استکباری سرشار از جاهلیّت، در اشتباه است که خیال میکند ارزش و اعتبار زن به این است که خود را در چشم مردان آرایش کند تا چشمهای هرزه به او نگاه کنند و از او تمتّع گیرند و او را تحسین نمایند. بساط آنچیزی که امروز بهعنوان «آزادی زن» در دنیا و از سوی فرهنگ منحطّ غربی پهنشدهاست، برپایه این است که زن را در معرض دید مرد قرار دهند تا از او تمتّعات جنسی ببرند. مردان از آنها لذّت ببرند و زنها وسیله التذاذ مردان شوند. کسانی که در دنیای جاهل و غافل و گمراه تمدّن غربی ادّعا میکنند طرفدار حقوق بشرند، در حقیقت ستمگران به زن هستند.»بر همین اساس معظم له، غرب را ملزم به پاسخگویی درباره چرایی پایمال کردن حقوق زنان می دانند و می فرمایند:«این، یکی از آن میدانهایی است که ما در مقابل دنیای استکباری مدّعی هستیم. من بارها به گویندگان و مبلّغین قضیه زن عرض کردهام: این ما نیستیم که باید از موضع خودمان دفاع کنیم؛ این فرهنگ منحط غرب است که باید از خودش دفاع کند. آنچه را که ما برای زن عرضه میکنیم، چیزی است که هیچ انسان اندیشمند با انصافی نمیتواند منکر شود که «این برای زن خوب است.» ما زن را به عفّت، به عصمت، به حجاب، به عدم اختلاط و آمیزش بیحد و مرز میان زن و مرد، به حفظ کرامت انسانی، به آرایش نکردن در مقابل مرد بیگانه - برای آنکه چشم او لذّت نبرد - دعوت میکنیم. این بد است؟ این کرامت زن مسلمان است. این کرامت زن است.
ایشان اظهارداشتند : آنهایی که زن را تشویق میکنند که خود را به گونهای آرایش دهد که مردان کوچه و بازار به او نگاه کنند و غرایز شهوانی خودشان را ارضا کنند، باید از خودشان دفاع کنند که چرا زن را تا این حد پایین میآورند و تذلیل میکنند؟! آنها باید جواب بدهند. فرهنگ ما، فرهنگی است که انسانهای والا و اندیشمند غرب هم آن را میپسندند و رفتارشان همینطور است. در آنجا هم خانمهای عفیف و سنگین و متین و زنهایی که برای خودشان ارزشی قائلند، حاضرنیستند خودشان را برای ارضای غرایز شهوانی بیگانگان و هرزه چشمها وسیلهای قرار دهند. فرهنگ منحط غربی، از این قبیل زیاد دارد.»(25/9/71)
مقام معظم رهبری در مورد ب)نارسائی های فرهنگ غرب در مورد زن فرمودند:«اساسا نگرش غربی نسبت به زن، یک نگرش مبنی بر عدم برابری و عدم تعادل است. شما به شعارهایی که در غرب داده میشود، نگاه نکنید؛ این شعارها پوچ است و حاکی از واقعیت نیست. فرهنگ غربی را از این شعارها نمیشود فهمید. فرهنگ غربی را باید در ادبیّات غربی جستجو کرد. کسانی که با ادبیّات اروپایی، با شعر اروپایی، با رمان و داستان و نمایشنامههای اروپایی آشنا هستند، میدانند که در چشم فرهنگ اروپایی، از دوران قرون وسطی و بعد از آن تا اواسط قرن فعلی، زن موجود درجه دوم بوده است! هر چه بر خلاف این ادّعا کنند، خلاف میگویند. شما به نمایشنامههای معروف شکسپیر انگلیسی نگاه کنید، ببینید با چه نفسی و با چه زبانی و با چه دیدی در این نمایشنامه ها و سایر ادبیّات غربی به زن نگاه میشود! مرد در ادبیات غربی، سرور و ارباب زن و اختیاردار اوست، که بعضی از نمونه های این فرهنگ و آثار آن، امروز هم باقی است.»
ایشان اظهار داشتند : « پایه تمدن امروز اروپایی، همان فرهنگ رومی است. یعنی امروز آنچه که بر سر تا پای فرهنگ اروپایی و غربی و به تبع آنها فرهنگ امریکایی و خردهریزهای غرب حاکم است، همان اصول و خطوطی است که در امپراتوری روم وجود داشته؛ همانهاست که امروز ملاک و معیار است. آن زمان هم زنان را به بالاترین مقام میرساندند، احترامشان میکردند و به آرایشها و زیورها تزیینشان میکردند؛ اما برای چه؟ برای اشباع یکی از خاکیترین و مادّیترین خصلتهای بشری در مرد! این، چهقدر توهین و چهقدر تحقیر نسبت به انسان و نسبت به جنس زن است!»(4/10/1370)« امروز هم وقتی زنی با مردی ازدواج میکند و به خانه شوهر میرود، حتّی نام خانوادگی او عوض میشود و نام خانوادگی مرد را بر خود میگذارد.
مقام معظم رهبری گفتند : در فرهنگ اروپایی، وقتی زن با همه موجودی و املاک خود ازدواج میکرد و به خانه شوهر میرفت، نه فقط جسم او در اختیار شوهر قرار میگرفت، بلکه تمام اموال و املاک و داراییهای او هم که از پدر و خانوادهاش به او رسیده بود، متعلّق به شوهر میشد! این حقیقتی است که غربیها نمیتوانند آن را انکار کنند.»«نکته مهم این است که حتّی وقتی در اروپا برای زن حقّ مالکیت معیّن شد - طبق بررسی موشکافانه جامعهشناسان خودِ اروپا - به خاطر این بود که کارخانهها که تازه بساط فناوری مدرن و صنعت در غرب را گسترده بودند، احتیاج به کارگر داشتند؛ اما کارگر کم بود و احتیاج به کارگرِ زیاد احساس میشد. لذا برای این که زنان را به کارخانجات بکشانند و از نیروی کارشان استفاده کنند - که البته مزد کمتری هم همیشه به زنان میدادند - اعلان شد که زن دارای حقّ مالکیت است! در اوایل قرن بیستم بود که اروپاییان حقّ مالکیت را به زن دادند.
ایشان ادامه دادند : این، آن نگرش افراطی و غلط و ظالمانه نسبت به زن در غرب و در اروپاست. یک افراطِ اینچنین، در مقابل تفریط هم دارد. وقتی نهضتی به نفع زنان در چنان فضایی به وجود میآید، طبعاً دچار تفریط هایی از طرف مقابل میشود. لذا شما میبینید در طول چند ده سال، آنچنان فساد و بیبند و باری در غرب به وسیله آزادی زنان به راه افتاد و رواج پیدا کرد که خود متفکّران غربی را دچار وحشت کرد! امروز دلسوزان و مصلحان، انسانهای خردمند و باانگیزه در کشورهای غربی، از آنچه پیش آمده است، متوحّش و ناراحتند و البته نمیتوانند هم جلوِ آن را بگیرند.»(30/7/76)ج)جایگاه زن در نگاه اسلامی:در مقابل نگاه ناقص و اهانت آمیز غرب به موضوع زن، دیدگاه اسلام نگاهی سازنده به زنان دارد؛ چرا که « اسلام برخلاف آنجوری که همیشه در نظامهای طاغوتی وجود داشته است که با چشم دیگری اصلاً به زن نگاه میکردند، به زن شخصیت میدهد. در اسلام وقتی برای مؤمن نمونه میخواهند مشخص بکنند، نمونهی زن معین میکنند. «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأت فرعون»؛ این نفر اول، «و مریم ابنت عمران»، نفر دوم؛ نمونه برای للذین آمنوا، دو زن. نمونه برای للذین کفروا هم دو زن: «امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا ... فخانتاهما».یعنی زن را نه فقط محور و عبرت و آئینهای برای زنان، بلکه برای کل جامعه قرار میدهد. میشد یک مرد انتخاب بکنند. نه، این در مقابلهی با آن نگاه انحرافی و غلطی است که نسبت به زنان وجود داشته. این نگاه، همیشه هم تحقیرآمیز نبوده؛ اما همیشه غلط بوده.»(28/7/88)
مقام معظم رهبری بعد از ترسیم این دیدگاه کلی اسلام در مورد زنان، به نکات دیگری اشاره می کنند که به طور مشخص نشان دهنده نگاه پیشرفته ای اسلام به حقوق و جایگاه زنان است. در این نگاه، پیشرفت و تعالی زنان در عرصه اجتماع بدون استفاده ابزاری از آنها و تحت ظلم قرار گرفتن آنها مورد هدف است.
خطوط اصلی بیانات معظم له در این باره در ذیل ارائه می شود:1- جلوگیری از تحت ستم بودن زن: « هدف اسلام در دفاع از حقوق زنان این است که زن تحت ستم نباشد و مردْ خود را حاکم بر زن نداند. در خانواده، حدود و حقوقی هست. مرد حقوقی دارد، زن هم حقوقی دارد و این حقوق بهشدّت عادلانه و متوازن ترتیب داده شده است.» (30/7/76)
2- زن و مرد از یک جنس هستند: «شما بینید این آیهی شریفه در مورد زن و مرد - عمدتاً در داخل خانواده - چه میفرماید. «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا» یعنی از جملهی نشانههای قدرت الهی یکی این است که برای شما انسانها، از نوع خودتان و از جنس خودتان همسرانی قرار داد؛ برای شما مردان، زنان را و برای شما زنان، مردان را. از خودتان هستند؛ «من انفسکم»، جنس جداگانهای نیستند، در دو رتبه جداگانه نیستند؛ همه یک حقیقتند، یک جوهر و یک ذاتند. البته در بعضی از خصوصیات، با هم تفاوتهایی دارند؛ چون وظایفشان دو تاست.» (30/7/76)
3- جلوگیری از پایمال شدن حقوق زنان: «طبیعت الهی زن و مرد در محیط خانواده، طبیعتی است که برای زن و برای مرد رابطهای فیمابین به وجود میآورد که آن رابطه، رابطه عشق و مهربانی است: «مودّة و رحمة». اگر این رابطه تغییر پیدا کرد، اگر مرد در خانه احساس مالکیت کرد، اگر به چشم استخدام و استثمار به زن نگاه کرد، این ظلم است. اگر زن محیط امن و توأم با امنیتی برای درس خواندن، برای کار کردن، برای احیاناً کسب درآمد و برای استراحت نداشته باشد، این ظلم و ستمکاری است. هر کس که موجب این ظلم شود، باید قانون و جامعه اسلامی با او مقابله کند.» (30/7/76)«چنانچه نگذارند زن به تحصیلات صحیح و به علم و معرفت دست پیدا کند، این ظلم است. اگر شرایط طوری باشد که زن فرصت پیدا نکند به خاطر زیادی کار و فشار کارهای گوناگون، به اخلاق خود، به دین خود و به معرفت خود برسد، این ظلم است. اگر زن امکان پیدا نکند که از مایملک خود به طور مستقل و با اراده خود استفاده کند، این ظلم است. اگر به زن در هنگام ازدواج، شوهری تحمیل شود - یعنی خود او در انتخاب شوهر نقشی نداشته باشد و اراده و میل او مورد اعتنا قرار نگیرد - این ظلم است. اگر زن، چه آن وقتی که داخل خانه با خانواده زندگی میکند و چه در صورتی که از شوهر جدا میشود، نتواند از فرزند خود بهره عاطفی لازم را ببرد، این ظلم است. اگر زن استعدادی دارد - مثلاً استعداد علمی دارد، استعداد برای اختراعات و اکتشافات دارد، استعداد سیاسی دارد، استعداد کارهای اجتماعی دارد - اما نمیگذراند از این استعداد استفاده کند و این استعداد شکوفا شود، ظلم است.» (30/7/76)
4- دفاع اخلاقی از زن در خانواده: «یک نکته دیگر که باید مورد توجّه باشد، دفاع اخلاقی و قانونی از زن، بخصوص در داخل خانواده است. دفاع قانونی با اصلاح قوانین و ایجاد قوانین لازم و دفاع اخلاقی با طرح این مسأله و مواجهه با کسانی که این را درست نمیفهمند و زن را در خانه، مستخدمِ مورد ستمِ مرد، بدون تمکّن از خودسازی معنوی تلقّی و اینگونه هم عمل میکنند. باید با این فکر با قوّت و شدت مقابله شود؛ البته به شکل کاملا منطقی و عقلانی.» (30/7/76)معظم له در پایان این بحث هشدار می دهند که در زمینه دفاع از حقوق و جایگاه زنان « از بحثهای انحرافی در این زمینهها باید اجتناب شود. بعضی کسان به عنوان این که از زن دفاع میکنند، به بحثهای انحرافی کشانده میشوند و بعضی از مسائل از قبیل دیه و امثال اینها را مطرح میکنند؛ در حالی که اینها بحثهای انحرافی است.» (30/7/76)
د) اهمیت حجاب و عفاف در حفظ حقوق و جایگاه زنان: اما در راستای دفاع از شخصیت حقیقی زن، رعایت حجاب و عفاف مهم ترین مسئله محسوب می شود؛ چرا که از دیدگاه مقام معظم رهبری عامل اصلی پیشرفت مادی و تعالی معنوی زنان حفظ حجاب و عفت است.
ایشان می فرمایند: «ما که روی حجاب اینقدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاههای بسیار لغزندهیی که سر راهش قرار دادهاند، نشود.»بنابراین به بیان ایشان « هر حرکتی که برای دفاع از زنان انجام میگیرد، باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد. در غرب به خاطر اینکه به این نکته توجّه نشد - یعنی مسأله عفت زنان مورد اهتمام قرار نگرفت و به آن اعتنایی نکردند - کار به این بیبندو باریها کشید. نباید بگذارند عفّت زن - که مهمترین عنصر برای شخصیت زن است - مورد بیاعتنایی قرار گیرد. عفّت در زن، وسیلهای برای تعالی و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتّی در چشم خودِ مردان شهوتران و بیبندوبار است.
رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند : عفّت زن، مایه احترام و شخصیت اوست. این مسأله حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیه عفاف در این بین سالم نگهداشته شود. اسلام به مسأله عفاف زن اهمیت میدهد. البته عفاف مرد هم مهمّ است. عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند. منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسمانی و برتری جسمانی، میتواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، روی عفّت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است.» (30/7/76)
وی در مورد لزوم رعایت حجاب در محیط دانشگاهی فرمودند:« محیط دانشگاهها بسیار مهمّ است. در محیط دانشگاهها، خانمهای دانشجو و استاد باید بکوشند روحیه و فرهنگ اسلامی را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانی - اگر خدای نکرده در دانشگاههای کشور هستند - که نسبت به حجاب اسلامی یا زنان و دانشجویان دخترِ مسلمان بیاحترامی کنند. اجازه ندهید که اینها بتوانند افکار فاسد را منتشر کنند. محیط دانشگاه باید محیط اسلامی باشد؛ محیطی برای رشد انسان طراز اسلام؛ انسانی که الگویش فاطمه زهرا سلاماللَّهعلیهاست. و این، برای آینده کشور فوقالعاده مهم است.» (25/9/71)
ایشان درباره پرهیز از تحت الشعاع قرار گرفتن عفت و حجاب به خاطر کار کردن عنوان داشتند :«اسلام با کارکردن زن موافق است. نه فقط موافق است، بلکه کار را تا آنجا که مزاحم با شغل اساسی و مهمترین شغل او، یعنی تربیت فرزند و حفظ خانواده نباشد، شاید لازم هم میداند. اما این کار نباید با کرامت و ارزش معنوی و انسانی زن منافات داشتهباشد. نباید زن را تذلیل کنند و او را وادار به تواضع و خضوع نمایند. تکبر از همه انسانها مذموم است، مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم! زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبّر باشد. «فلا تخضعن بالقول»؛ در حرفزدن مقابل مرد نباید حالت خضوع داشتهباشد. این، برای حفظ کرامت زن است. اسلام این را میخواهد و این الگوی زن مسلمان است.» (25/9/71)
وی فرمودند : بحث پوشش زن نباید از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر باشد:« باید توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینههای مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه اینکه من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من میگویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه ملی ماست؛ هیچ اشکالی هم ندارد؛ هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد. اگر واقعاً بنای تحرک و کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری باشد، لباس رسمی زن میتواند چادر باشد و - همانطور که عرض کردم - چادر بهترین نوع حجاب است. البته میتوان محجبه بود و چادر هم نداشت؛ منتها همینجا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضیها از چادر فرار میکنند، به خاطر اینکه هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود؛ منتها از چادر که فرار میکنند، به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمیآورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار میدهد! شما خیال کردهاید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضاً آن مقنعه کذایی و آن لباسهای "و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ " و همانهایی را که در قرآن هست، درست کردیم، دست از سر ما بر میدارند؟ نه، آنها [غرب]به این چیزها قانع نیستند؛ آنها میخواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً اینجا عمل بشود؛ مثل زمان شاه که عمل میشد.» (25/9/71)ه)
مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سال 1380به لزوم برخورد قاطع قانونی با بدحجابی به صراحت فرمودند: «یک جریان فساد هم فسادهای اخلاقی و رواج منکرات است. با این هم باید مقابله و مبارزه کرد. ما خوب میدانیم، این جزو تعالیم اسلام است که با زبان و تبیین باید مردم را با فضایل اخلاقی آشنا کرد و از منکرات دور نگهداشت. این به جای خود درست؛ اما با شیوع منکرات و با تظاهرِ به آن باید مقابله کرد. اسلام مرتکبِ منکر را نصیحت و هدایت میکند؛ اما حد هم برای او میگذارد. با صِرف زبان و توصیه نمیشود کاری کرد. قدرت نظام باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد. اجازه ندهید که هوسهای یک عدّه معدود و یک گروه کوچک و اندک در داخل جامعه، موجب اغوای ذهن و فکر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنی شود که هیچ انگیزه فسادی ندارند. شما باید جلوِ آنگونه افراد را بگیرید. همه مسؤولان بخشهای مختلف کشور در این زمینه مسؤولند.
وی تأکید کردند : اجازه ندهید عدّهای با تکیه به نام آزادی - که واقعاً باید بر عنوان مظلوم آزادی گریست که چه سوء استفادههایی از این نام میشود - منکرات و فحشا و بیبندوباری را در جامعه رایج کنند. عکسالعملِ آن این است که عدّهای به نظام بدبین شوند؛ مثل اوّل مشروطه. البته تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر میآید - بدون اجازه حکومت - خودش یک جرم است؛ مگر نهی از منکر زبانی، که بارها گفتیم نهی از منکر زبانی جایز و واجب و وظیفه همه است و در هیچ شرایطی هم ساقط نمیشود؛ اما آنجایی که نوبت اجرا و عمل برسد، همه باید طبق قوانین عمل کنند. هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوّه قضایّیه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم؛ نخیر، آن روزی که لازم باشد مردم برای حادثهای خودشان وارد عمل شوند، رهبری صریحاً به آنها خواهد گفت.» (11/5/80)
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد جایگاه زن در دیدگاه اسلامی و اهمیت حجاب و عفاف وی، و نیز با توجه به بحث مقابله با بی حجابی که در این روزها مطرح شده است، می توان چند نکته را مطرح کرد:1- دیدگاه غرب در مورد زنان، مبتنی بر استفاده ابزاری از زن برای ارضاء نامشروع تمایلات جنسی است و شخصیت زن را صرفا به همین موضوع تنزل داده است. جریانات غربگرای مدعی دفاع از حقوق زنان که در کشور ما نیز فعال هستند، در چارچوب همین نگاه لیبرالی فکر می کنند. در حالیکه اسلام با نگاهی همه جانبه به شخصیت زن، به دنبال پیشرفت مادی و تعالی معنوی زن است بدون اینکه تحت ظلم یا بهره کشی غیر اخلاقی قرار گیرد.
2- در نگاه اسلام، حفظ حجاب و عفاف اصل مهمی در حفظ منزلت زن دارد و نقش تعیین کننده ای در سلامت جامعه اسلامی و ارزش های اسلامی دارد. از همین رو در دیدگاه مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به ارزش حجاب برای زنان و لزوم حفظ آن شده است.
3- همانگونه که مقام معظم رهبری به روشنی اشاره می کنند باید متصدیان قانونی با قاطعیت در مقابل ترویج بی حجابی وابتذال بایستند. در این راه نباید تنها به اقدامات فرهنگی دلخوش کرد؛ بلکه بدحجابی و رواج منکرات پیرامون آن پدیده شومی است که هم باید نمودهای ظاهری آن را از بین برد و هم ریشه های تقویت این پدیده نظیر تفکرات فمنیستی را خنثی کرد و در این راه بهره گیری از اقدامات قانونی مقتدرانه و تبلیغ فرهنگی باید با یکدیگر لحاظ شود. باید دانست که برخی از بی حجابی ها، نشأت گرفته از سازماندهی و تشکیلات هدایت شده دشمنان نظام است و سبب می شود تا سایر افراد عادی هم به این وادی کشیده شوند. تهیه و توزیع فیلم های مستهجن، قاچاق مواد الکلی، گسترش ماهواره و... همگی با مشارکت مستقیم و غیر مستقیم دشمن رقم می خورد؛ بنابراین در پدیده ای که نقش فعال دشمن در آن بارز است، اکتفا کردن به اقدامات فرهنگی نه تنها فایده نخواهد داشت؛ بلکه سبب غفلت از سایر اقدامات شده و حاشیه امنی را برای مروجان بی حجابی فراهم می کند. ترکیب اقدامات سخت، نیمه سخت و نرم در این کار راهگشاست، ضمن اینکه همه این اقدامات باید توسط نهادهای قانونی انجام شود.
- ۹۳/۱۰/۱۲